یک برنامه آموزش سبک زندگی به افزایش فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید کمک کرد

29آوریل 2021-  محققان موسسه ی پیری سالم Rush، یک برنامه ی آموزش سبک زندگی را برای جلوگیری از پیشرفت پیش دیابت به دیابت در آسیای جنوبی اجرا کردند. آنها دریافتند که این برنامه ی آموزشی سبب افزایش فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​تا شدید (MVPA) به میزان تقریباً یک ساعت در هفته شده است.

نتایج مطالعه آنها در مجله پزشکیDiabetes Research and Clinical Practice ، به صورت آنلاین منتشر شد و در نسخه چاپی ماه آوریل این ژورنال منتشر خواهد شد.

کارآزمایی D-CLIP؛ مخفف برنامه بهبود سبک زندگی در جامعه دیابت؛ با شرکت 573 فرد مبتلا به دیابت از چنای در هند انجام شد، هدف این کارآزمایی اجرا و ارزیابی اثربخشی یک مداخله سبک زندگی متناسب با فرهنگ، مقرون به صرفه، پایدار و کم هزینه برای پیشگیری از دیابت نوع 2 در هند بود.

این مداخلات در سبک زندگی شامل آموزش بهبود کیفیت رژیم غذایی و کاهش مصرف مواد غذایی از طریق یادداشت برداری هفتگی از مواد غذایی مصرفی، پایبندی به اهداف فردی برای مصرف کل چربی، کاهش اندازه ی وعده های غذایی و افزایش مصرف غذاهای غنی از فیبر بود. علاوه بر این، یک تیم اصلاح سبک زندگی، شامل یک مربی بهداشت، یک مربی تناسب اندام و یک رهبر داوطلب از جامعه[1] برای همکاری با هر یک از شرکت کنندگان، در این مطالعه همکاری کردند.

محققان موسسه ی راش با استفاده از داده های آزمایشD-CLIP  ، تاثیر این مداخله را بر افزایش فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​تا شدید(MVPA)  بررسی کردند. میزان اجرای برنامه ی MVPA، با پرسشنامه ای که در شش ، 12 ، 18 ، 24 ، 30 و 36 ماه پس از شروع برنامه به شرکت کنندگان در مطالعه داده شد، اندازه گیری شد.

پرفسور Christopher Ford، نویسنده ی ارشد این مطالعه و محقق موسسه ی راش گفت: تصور می شود که مردم آسیای جنوبی در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت باشند. هند بعد از چین در مقاوم دوم از نظر بار دیابت است، اما انتظار می رود که تا سال 2030 به رتبه ی اول جهان در دیابت تبدیل شود.

محققان راش از روشی به نام مدل های اثرات تصادفی برای بررسی رابطه ی بین گروه شرکت کننده در مداخله یD-CLIP ، و احتمال گزارش بیش از 150 دقیقه فعالیت هفتگیMVPA ، در مقایسه با گروه کنترل استفاده کردند.

آنها همچنین تأثیر مداخله ی D-CLIP را بر MVPA هفتگی بررسی کردند. مدلهای تحقیق اثرات تصادفی، ارزیابی کل نمونه داده ها را برای تفاوتهای زیرگروهها بدون نیاز به تقسیم دادهها به زیر گروهها، امکان پذیر نمودند.

محققان دریافتند که مداخله یD-CLIP ، میانگین مقدار MVPA هفتگی را پس از شش ماه 56.7 دقیقه و پس از 12 ، 18 و 24 ماه ، به میزان 34.3، 23.6، و 24.3 دقیقه در هفته افزایش داده است.

پرفسور Ford،توضیح داد: ما دریافتیم كه مداخله یD-CLIP ، با افزایش پیاده روی، مدت زمان ورزش و تعداد جلسات تمرین در هفته به طور قابل توجهی فعالیت بدنی را افزایش می دهد. یافته های این مطالعه نشان می دهد که مداخلات مربوط به سبک زندگی برای جلوگیری از دیابت در افراد آسیای جنوبی که در معرض خطر زیادی برای ابتلا به دیابت هستند، می تواند به طور قابل توجهی فعالیت بدنی را افزایش دهد.

مطالعه ی داده های حاصل از کارآزمایی D-CLIP می تواند تأثیرات عمده ای فراتر از چگونگی پیشگیری از دیابت در آسیای جنوبی داشته باشد.

پرفسور Ford،می گوید: مطالعه دیابت در آسیای جنوبی می تواند توصیه های ملی را برای پیشگیری از دیابت در هند تغییر دهد و همچنین می تواند بر روشهای درمان و پیشگیری از دیابت در سطح جهان تأثیر گذارد. یافته های این مطالعه ممکن است برای سیاست گذاران بهداشت جهانی مهم باشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210429/Lifestyle-education-program-helps-increase-moderate-to-vigorous-intensity-physical-activity.aspx

 



[1]a community volunteer peer leader: افراد آموزش دیده ای که از تخصص و دانش خود به عنوان یک رهبر داوطلب استفاده می کنند تا مسئولیت و مالکیت پروژه ها و برنامه هایی را بعهده بگیرند که سرمایه هایی برای جامعه ایجاد می کنند و نیازهای جامعه را برآورده می کنند و تجربه مثبتی را در اختیار شرکت کنندگان در پروژه قرار می دهند تا ضمن کمک به انجام مأموریت یک سازمان غیر انتفاعی، به شرکت کنندگان کمک کنند تا به مسیر خود ادامه دهند.